Erre vagyunk „programozva”?

Szinte minden ember életében jelen volt már az aggodalom.
Már gyermekként is izgultunk, hogy sikerül-e a dolgozat, vagy felvesznek-e az egyetemre. A felnőtt életünk elején pedig azon aggódtunk, hogy lesz-e megfelelő munkahelyünk.
Aztán amikor családot alapítunk kezdődik minden az elejéről. Izgulunk, hogy a gyermekünket felveszik-e a felsőbb iskolákba, és lesz-e aztán munkahelyük.
Emellett figyelünk minden apró testi tünetet, ami az egészségünket befolyásolhatja, hogy aztán az orvosnál azon izguljunk, hogy ne legyen nagy a baj.
Miközben minden hónapban jön az újabb stressz-helyzet, amikor a számlákat kell kifizetni.

Na de mi van a fejünkben?

Valamiért mi emberek így vagyunk „összerakva”.
Az agyunkban elfér egymás mellett az intelligencia, a problémamegoldás, vagy a tervezés, – és még sorolhatnám – az aggódás mellett.
Bár sokszor ez a fajta izgalom része a problémák megoldásának, vagy a tervezésnek is. Csak éppen negatívan hatnak rá.
Az agyunk ösztönösen próbál biztonságban és életben tartani minket.
Azért valljuk be vannak helyzetek, amikor az aggódás indokolt, mert mi hozzuk magunkat egy olyan szituációba.
Az aggódás akkor lehet veszélyes ránk nézve, ha ez a tulajdonságunk túl gyakran aktiválódik. Olyan energiák szabadulhatnak fel a testünkben ez által, amelyek árthatnak az egészségünknek.

Az aggodalom a szorongás?

Gyakran hallom, hogy valaki azonos jelentéssel említi az aggodalmat és a szorongást. Pedig a két kifejezés technikailag eltér egymástól, bár van közöttük kapcsolat.
Míg az aggodalom a gondolatokban teremtődik, addig a szorongás ezeknek a gondolatoknak a testi kivetülése. Mint például a nyugtalan gyomor, vagy a pulzus és a légzés ritmustól eltérő változása.
Amiben viszont azonosak, hogy mind a kettő rossz irányba viheti az életedet.
Amíg az aggodalommal foglalkozol, addig nem tudsz koncentrálni a megoldásra. Meg a számos olyan dologra az életedben, amelyik építhetne. Vagyis lefoglalod az agyad azon részét is, amelyik segíthetne.
Ahhoz, hogy ez megváltozhasson tudatosan kell lépéseket tenni a rendszeres aggódás csökkentésére.

Így csökkentheted a benned lévő aggódást.

Lássunk néhány ötletet, ami segíthet:

1. Tudatosítsd magadban az érzéseket.
Az aggodalom csökkentéséhez az első lépés, hogy felismered, amikor ezt csinálod. Megfigyeled az érzéseket, és beazonosítod, hogy mi okozza.

2. Kezdj el mélyeket lélegezni.
Lassan mélyeket lélegezz orron keresztül. Csakis erre koncentrálj. Érezd, ahogy a tüdőd megtelik levegővel, majd kifújáskor távozik belőled a feszültség. Az agyad ilyenkor kevésbé tud az aggódásra figyelni. Sőt azt az utasítást kapja, hogy nyugodjon meg. Ezt tovább vezeti a testbe, és így az is ellazul. Tehát a nyugodt légzés azt üzeni a testnek, hogy „Csak lazulj el nyugodtan”.

3. Maradj a MOST-ban.
Amikor észreveszed, hogy az aggodalom azért érkezik, mert a múltban, vagy a jövőben sodródnak a gondolataid, akkor hozd vissza a figyelmedet a jelenbe.
Ismerd fel, hogy ebben a pillanatban minden rendben van.
Csakis a gondolataid által érzed veszélyben magad.
MOST megnyugodhatsz.

4. Összpontosíts arra, amit irányítani tudsz.
Minél jobban tudatosítod magadban, hogy te irányítasz, annál jobban csökkentheted a stresszt. Csak el kell hinned.

5. Hozz egy döntést.
Egy aggodalommal teli helyzetből kizökkentheted magad, ha hozol egy döntést. Nem szükséges „világ megváltó” terveken gondolkodnod. Elegendő egy kicsi változást előidéző döntés. Ez már adni fog egy kicsit nagyobb magabiztosságot, mert az agyad fókuszát más irányba helyezted. Jobb lesz tőle a hangulatod, ami segítség lehet, hogy még pozitívabban cselekedj.

6. Reális elvárásokat támassz magad felé.
Amikor irreális elvárásokat támasztasz magad és mások felé, akkor az gyakran átfordul egy aggódó helyzetbe.
Például ne akarj maratont futni, hanem elégedj meg a fele távval, ha arra képesnek érzed magad. Ne idegeskedj azon, ha nem tudsz 30 percig meditálni. Csináld csak 10 percig, és máris megszűnik a teljesítési kényszer.

7. Maradj nyitott, és érezd jól magad.
Sokszor csak azért aggódsz, mert meg akarod határozni, hogyan valósuljon meg valami. Ezáltal korlátok közé kerül a vágyad.
Egyszerűen csak hagyd, hogy az élet meglepjen a megoldással.

7 használható ötlet, hogy megszabadulj az aggódó gondolkodástól
Tagged on:                 

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

%d bloggers like this: